Wydziałowa Księga Jakości Kształcenia

Wydziałowa Księga Jakości Kształcenia to rejestr obowiązujących na Wydziale Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego procedur jakości kształcenia przygotowany w oparciu o procedury ogólnouczelniane oraz zawierający szczegółowe procedury wewnętrzne dotyczące kształcenia.

Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej realizuje studia na 6 kierunkach przypisanych przede wszystkim do dyscypliny nauki o polityce i administracji. Zaliczyć można do nich Politologię, Stosunki międzynarodowe, Zarządzanie publiczne i Global Studies. Pozostałe kierunki kształcenia: Dziennikarstwo i Komunikacja społeczna oraz Public Relations zostały przypisane zostały do nauk o polityce i administracji oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Na wszystkich kierunkach zajęcia dydaktyczne prowadzą pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni deklarujący udział w ww. dyscyplinach – większość pracowników w nauce o polityce i administracji oraz pracownicy deklarujący udział w naukach o komunikacji społecznej i mediach. Przynależność pracowników do ww. dyscyplin jest wynikiem ich aktywności naukowej w postaci publikacji w wysokopunktowanych czasopismach oraz monografiach w wydawnictwach o ogólnoświatowym zasięgu. Tym samym studenci kierunków kształconych na Wydziale Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej mają możliwość udziału w zajęciach prowadzonych przez wykładowców prowadzących badania naukowe na najwyższym poziomie. Świadczy to o połączeniu nauki z dydaktyką.

System jakości kształcenia na Wydziale jest powiązany z Uczelnianym Systemem Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Opolskim. Wiąże się z procesem jakości kształcenia studenta, dbania o nią, monitorowania oraz nieustannego jej podnoszenia. Najważniejszym celem systemu jakości kształcenia jest zapewnienie nauczania na najwyższym poziomie, ciągłe jego doskonalenie i usprawnianie. Ma to miejsce zgodnie z obowiązującym prawem, etyką i europejskimi standardami.

Zapewnienie jakości kształcenia dotyczy wszystkich etapów udziału studentów w procesie kształcenia od ich udziału w zajęciach począwszy, poprzez ich ocenę, tj. ocenę pracowników dydaktycznych, administracji, ocenę infrastruktury, a na procesie dyplomowanie kończąc. Z perspektywy Wydziału jest to realizacja procesu kształcenia w postaci zajęć dydaktycznych w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów i seminariów.

System jakości kształcenia na Wydziale jest bezpośrednio związany z Uczelnianym Systemem Doskonalenia Jakości Kształcenia i Strategią Rozwoju Wydziału na lata 2021-2027.

Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia obowiązuje na Uniwersytecie Opolskim i realizowany przez szereg procedur odnoszących się do polityki jakości kształcenia na Uczelni.

Polityka jakości kształcenia wynika ze strategii rozwoju Uniwersytetu Opolskiego. Jej celem strategicznym jest zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie, tak aby absolwenci Uniwersytetu Opolskiego:

  • posiadali wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne rozwinięte na najwyższym poziomie;
  • byli przygotowani do wyzwań współczesnego świata oraz potrzeb i oczekiwań rynku pracy;
  • prezentowali wysokie standardy etyczne oraz silne poczucie zaangażowania społecznego w działalności zawodowej.

Dążąc do osiągnięcia wymienionych powyżej celów wyznaczono zgodne z misją i wizją Uczelni następujące kierunki polityki jakości kształcenia:

  • Realizowanie procesu kształcenia zgodnego z Polskimi i Europejskimi Ramami Kwalifikacji.
  • Przekazywanie studiującym wiedzy opartej na aktualnym stanie nauki oraz najnowszych kierunkach jej rozwoju, w dziedzinach i dyscyplinach badań prowadzonych przez Uczelnię.
  • Stałe doskonalenie oferty edukacyjnej, dostosowanej do oczekiwań studentów oraz aktualnych tendencji na rynku pracy.
  • Stałe doskonalenie stosowanych metod dydaktycznych w celu poprawy efektów uczenia się.
  • Kształcenie i promowanie kadr naukowych.
    Angażowanie przedstawicieli studentów do współuczestniczenia w doskonaleniu procesów kształcenia i obsługi administracyjnej studentów.
  • Budowanie i szerzenie kultury jakości wśród studentów i pracowników Uczelni.
  • Budowanie systemu gromadzenia i analizowania informacji pozyskiwanych od interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie badań naukowych oraz wyjazdów studentów i pracowników do uczelni zagranicznych.
  • Zapewnianie dostępu do informacji o programach studiów prowadzonych w Uniwersytecie Opolskim, warunkach ich realizacji i osiąganych efektach uczenia się.

Z kolei Strategia Rozwoju Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej na lata 2021-2027 wskazuje na realizację następujących działań jak:

  • Współpraca z otoczeniem zewnętrznym przy planowaniu oraz realizacji procesu dydaktycznego
  • Stała modernizacja bazy dydaktycznej, dostosowująca ją do zmieniających się wymogów technologicznych
  • Rozbudowa sieci współpracy dydaktycznej w ramach programów wymiany akademickiej, zarówno pracowników jak i studentów
  • Zwiększanie roli studentów – szczególnie samorządu wydziałowego oraz kół naukowych – w procesach decyzyjnych

dążących do następujących celów:

  • Ugruntowanie pozycji wydziału jako lidera kształcenia regionalnych kadr samorządowych
  • Dążenie do stałego podnoszenia jakości kształcenia
  • Utworzenie kierunku anglojęzycznego odpowiadającego na potrzeby zwiększającej się z roku na rok internacjonalizacji Wydziału

W ramach Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia w kadencji na lata 2024-2028 powołano następujące Komisje:

  • dr hab. Robert Geisler, prof. UO – przewodniczący 
  • dr hab. Joanna Kulska,  prof. UO 
  • dr hab. Kamil Minkner,  prof. UO 
  • dr hab. Agnieszka Hensoldt, prof. UO 
  • dr hab. Sławomir Czapnik, prof. UO 
  • dr hab. Marek Chyliński, prof. UO 
  • dr Błażej Choroś 
  • dr Ewa Skrabacz 
  • Adam Dubiński – student 
  • dr Magda Ozimek-Hanslik – przewodnicząca 
  • dr Tomasz Pawłuszko 
  • dr Marek Niebylski 
  • dr Bartosz Czepil 
  • mgr Małgorzata Kondziela 
  • Wiktoria Kramczyńska  – studentka 

System Jakości Kształcenia na Wydziale jest realizowany przez istniejące na Wydziale procedury, które są w większości procedurami ogólnouczelnianymi. W jej skład na Wydziale Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej wchodzą następujące procedury:

Procedura weryfikacji osiągania zakładanych efektów uczenia się oraz oceniania studentów jest realizowana w trakcie procesu kształcenia i dyplomowania. Wykładowcy mają obowiązek dokumentowania prac zaliczeniowych czy semestralnych podczas realizacji swoich zajęć dydaktycznych. Proces egzaminowana i zaliczania przedmiotów został oparty na procedurze SDJK-O-U5 Uniwersytetu Opolskiego.

Procedura oceny wewnętrznego systemu doskonalenia jakości kształcenia opiera się na audycie wewnętrznym dokonywanym przez Komisję ds. Oceny Jakości Kształcenia. Ocena dokonywana jest po każdym roku akademickim wg procedury SDJk-O-U6 i zakłada ocenę poprawności i skuteczności funkcjonowania w Uniwersytecie Systemu Doskonalenia Jakości.

Procedura oceny nauczycieli akademickich dokonywanej przez studentów jest realizowana w każdym roku akademickim. Każdorazowo studenci otrzymują link do ankiety on-line, którą wypełniają po zakończeniu semestru. W oparciu o procedurę uczelnianą SDJK-O-U8 zespoły oceniające mają możliwość dokonania oceny procesu dydaktycznego realizowanego przez poszczególnych pracowników. Istotne są wyniki pojedynczych wykładowców jak również średnia ocen dla poszczególnych kierunków kształcenia oraz dla grup pracowniczych.

Procedura dyplomowania stanowi bardzo ważną procedurę w kształceniu studentów – SDJK-O-U10. Jest ona realizowana na Wydziale na poziomie licencjackim oraz magisterskim. W obu przypadkach mają miejsce seminaria tematyczne zaproponowane przez wykładowców – pracowników Instytut Nauk o Polityce i Administracji – będących przypisanymi do dyscypliny nauki o polityce i administracji. Gwarantuje to bezpośrednią opiekę nad dyplomantami i ich pracami w oparci o wysokie kompetencje promotorów realizujących badania naukowe i publikujących w wysokopunktowanych periodykach. Świadczy to o wysokim poziomie kadry nauczającej. Na poziomie licencjackim i magisterskim  seminaria dyplomowe realizowane są przez 3 semestry. Na poziomie licencjackim obowiązuje wewnętrzna procedura oceny prac przez powołaną Sekcję Komisji Doskonalenia Jakości Kształcenia. Zadaniem sekcji jest ocena abstraktów prac licencjackich prowadzonych przez tzw. „niesamodzielnych” pracowników, w których znajduje się tytuł pracy, cel pracy dyplomowej, problemy badawcze, hipotezy, wykorzystane metody i techniki badawcze oraz bibliografia. Ocena Sekcji ma charakter jedynie opiniodawczy, sugerujący, a tym samym doskonalący poziom przygotowywanych na Wydziale prac dyplomowych. Tematy prac dyplomowych są zatwierdzane przez Kolegium Dziekańskie w lutym każdego roku, zgodnie z procedurą. Proces dyplomowania na Wydziale ma miejsce na początku lipca i pod koniec września każdego roku.

Celem procedury hospitacji zajęć dydaktycznych pracowników Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej jest uzyskanie informacji przez władze Wydziału i koordynatorów kierunków na temat jakości procesu dydaktycznego przez ocenę zajęć dydaktycznych oraz dążenie do poprawy ich jakości w celu dbałości o wyższy poziom kształcenia. Ocena i zalecenia po hospitacji zajęć dydaktycznych mają na celu motywowanie nauczycieli akademickich do doskonalenia ich pracy dydaktycznej.

W roku akademickim 2024/2025 zamierzeniem władz Wydziału jest realizacja hospitacji planowych, o charakterze kontrolno-doradczym, realizowana zgodnie z harmonogramem hospitacji zajęć dydaktycznych.

Hospitowane powinny być osoby kształcące studentów na następujących kierunkach:

  • Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna
  • PR
  • Politologia
  • Stosunki międzynarodowe
  • Global Studies

W roku akademicki 2024/2025 do przeprowadzenia hospitacji delegowano w semestrze zimowym kierowników Katedr z Instytutu Nauk o Polityce i Administracji, samodzielnych pracowników naukowych, zatrudnionych na UO w pełnym wymiarze godzin, natomiast w semestrze letnim koordynatorów Kierunków do przeprowadzenia hospitacji po 2 wykładowców na każdym kierunku wśród „etatowych” i wykładowców będących na „godzinach zleconych.”.

Sprawozdania z jakości kształcenia:

Skip to content