Dane szczegółowe:
RODZAJ STUDIÓW: podyplomowe
SYSTEM STUDIÓW: tryb niestacjonarny
FORMA ZAJĘĆ: hybrydowa (z wykorzystaniem MS_Teams)
CZAS TRWANIA: 1 rok, 2 semestry
Profil ogólnoakademicki:
176 – liczba godzin zajęć
14 – liczba realizowanych przedmiotów
4 – liczba realizowanych modułów
O idei Zarządzania dostępnością…
Uzasadnienie zapotrzebowania na studia podyplomowe Zarządzania dostępnością – koordynator do spraw dostępności wynika z kilku czynników, które mają istotne znaczenie dla rynku pracy, rozwoju społecznego oraz strategii rozwoju Polski oraz naszego regionu:
- Polityka i prawo
Wiele państw wprowadza przepisy prawne dotyczące dostępności, które nakładają wymagania na instytucje w zakresie zapewnienia równego dostępu dla osób z niepełnosprawnościami. W Polsce jest to Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Konieczność zgodności z tymi regulacjami stwarza zapotrzebowanie na specjalistów zdolnych do analizy, wdrażania i monitorowania polityk dostępności.
- Trendy na rynku pracy
Popyt na specjalistów z obszaru zarządzania dostępnością dynamicznie rośnie. Wielu pracodawców poszukuje profesjonalistów, którzy potrafią skutecznie zapewniać dostępność dla osób z niepełnosprawnościami w różnych obszarach, takich jak architektura, technologia, usługi i komunikacja. Absolwenci studiów podyplomowych na tym kierunku mają unikalne umiejętności, które są niezwykle wartościowe na rynku pracy.
- Polityki horyzontalne UE – wymogi projektowe w nowej perspektywie
Włączenie dostępności do strategii rozwoju kraju lub regionu jest coraz częstsze. Rządy i instytucje publiczne uznają, że równy dostęp do zasobów i usług jest kluczowym elementem społecznego i gospodarczego rozwoju. Studia podyplomowe w zakresie Zarządzania dostępnością – koordynator do spraw dostępności mogą przyczynić się do realizacji tych wytycznych, dostarczając wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
- Wzrastająca świadomość społeczna
Społeczeństwo coraz bardziej uznaje znaczenie równego dostępu do produktów, usług i informacji dla osób z niepełnosprawnościami. Zwiększająca się świadomość społeczna wokół tematu dostępności wymaga specjalistów, którzy będą w stanie skutecznie zarządzać i koordynować działania na rzecz zapewnienia dostępności.
- Dynamiczny rozwój technologii
Postęp technologiczny, w tym rozwój aplikacji mobilnych, struktur internetowych i innych narzędzi cyfrowych, stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania dla dostępności. Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania dostępnością – koordynator do spraw dostępności są wyposażeni w umiejętności techniczne i strategiczne, które umożliwiają im skuteczne radzenie sobie z tymi wyzwaniami.
Studia podyplomowe na kierunku Zarządzanie dostępnością – koordynator do spraw dostępności są niezbędne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na specjalistów zdolnych do skutecznego zarządzania i koordynowania działań związanych z dostępnością. Trendy na rynku pracy, rozwój technologii, potrzeby społeczne oraz strategie rozwoju kraju lub regionu wskazują na rosnące znaczenie tej dziedziny. Studia te pozwolą absolwentom zdobyć niezbędne umiejętności i wiedzę, aby skutecznie przyczyniać się do tworzenia bardziej dostępnych i inkluzywnych społeczeństw.
Dlaczego warto studiować ten kierunek?
dr Grzegorz Haber, Pełnomocnik Rektora UO ds. niepełnosprawności, Kierownik studiów Zarządzanie dostępnością ghaber@uni.opole.pl
Plan studiów zakłada kształcenie w oparciu o dwa semestry (pierwszy: listopad-luty, drugi: marzec-czerwiec) i w oparciu o cztery moduły programowe. Przedmioty wprowadzające osadzają tematykę dostępności w perspektywie zarządzania kwestiami oraz przybliżają tematykę niepełnosprawności. Moduł Organizacja i zarządzanie umożliwia nabycie wiedzy na temat procesu dostępności, jego uwarunkowań oraz umożliwi powiązanie teorii z praktyką funkcjonowania organizacji. Moduł Dostępność w praktyce, poprowadzony przez partnerów z otoczenia zewnętrznego, będzie realizował kluczowe punkty programowe dostępności: wymiar architektoniczny, komunikacyjny i cyfrowy oraz potencjalne uwarunkowania dostępu do finansowania projektów ze środków europejskich. Moduł Case study – dobre praktyki umożliwi zapoznanie się ze spojrzeniem na kwestię dostępności w perspektywie konkretnych instytucji, stanowiących interesujące punkty odniesienia z trzech sektorów: administracji publicznej, biznesu oraz organizacji pozarządowych.
Harmonogram studiów:
Semestr I
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Forma zaliczenia | Liczba godzin | Liczba godzin online | ECTS | Grupa przedmiotów |
Zarządzanie i administracja publiczna | Warsztaty | Zal. | 12 | 12 | 3 | Moduł: Przedmioty wprowadzające |
Niepełnosprawność w teorii i praktyce | Warsztaty | Zal. | 16 | 8 | 4 | Moduł: Przedmioty wprowadzające |
Zarządzanie kwestią niepełnosprawności | Warsztaty | Zal. | 8 | 8 | 2 | Moduł: Organizacja i zarządzanie |
Dostępność. Geneza i istota | Warsztaty | Zal. | 8 | 8 | 2 | Moduł: Organizacja i zarządzanie |
Dostępność architektoniczna | Warsztaty | Zal. | 20 | 10 | 5 | Moduł: Dostępność w praktyce |
Fundusze europejskie jako element zarządzania dostępnością | Warsztaty | Zal. | 16 | 8 | 4 | Moduł: Dostępność w praktyce |
SUMA (I semestr): | 80 | 58 | 20 |
Semestr II:
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Forma zaliczenia | Liczba godzin | Liczba godzin online | ECTS | Grupa przedmiotów |
Komunikacja z osobami ze specjalnymi potrzebami | Warsztaty | Zal. | 16 | 4 | Moduł: Dostępność w praktyce | |
Dostępność. Perspektywa organizacji pozarządowych | Warsztaty | Zal. | 8 | 2 | Moduł: Case study – dobre praktyki | |
Dostępność. Perspektywa administracji publicznej | Warsztaty | Zal. | 8 | 2 | Moduł: Case study – dobre praktyki | |
Dostępność. Perspektywa biznesowa | Warsztaty | Zal. | 8 | 2 | Moduł: Case study – dobre praktyki | |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna | Warsztaty | Zal. | 12 | 6 | 3 | Moduł: Dostępność w praktyce |
Dostępność cyfrowa | Warsztaty | Zal. | 12 | 6 | 3 | Moduł: Dostępność w praktyce |
Projektowanie uniwersalne | Warsztaty | Zal. | 16 | 8 | 4 | Moduł: Dostępność w praktyce |
Seminarium dyplomowe | Seminarium | Zal. | 16 | 12 | 10 | Moduł: Organizacja i zarządzanie |
SUMA (II semestr): | 96 | 32 | 30 | |||
SUMA (ogółem) | 176 | 90 | 50 |
Studia kończą się przygotowaniem przez Państwa projektów dyplomowych, czyli wstępnych audytów dostępności wybranych instytucji. Pod okiem promotorów-ekspertów w pracy indywidualnej lub grupowej (2-osobowej) zrealizują Państwo część procesu dostępności, która może mieć potencjalnie zastosowanie praktyczne i wdrożeniowe w miejscu zatrudnienia.
Zwieńczeniem studiów jest publiczna obrona, w trakcie której wszyscy studenci prezentują wyniki swoich projektów dyplomowych.
O naszych absolwentach…
Absolwent studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie dostępnością – koordynator ds. dostępności posiada szeroką wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu zarządzania dostępnością.
Posiada umiejętności, które umożliwiają mu efektywne zarządzanie procesami dostępności w różnych obszarach, takich jak infrastruktura, nowoczesne technologie, usługi i komunikacja. Działania/zadania, które absolwent będzie potrafić wykonać:
- Koordynowanie projektów dostępności
Absolwent jest w stanie zarządzać projektami mającymi na celu zapewnienie dostępności dla osób z różnymi typami i rodzajami niepełnosprawności.
- Ocena stanu dostępności
Absolwent posiada umiejętność przeprowadzania ocen dostępności w różnych wymiarach, takich jak budynki, strony internetowe, aplikacje mobilne i inne środowiska. Potrafi identyfikować bariery, analizować potrzeby osób z niepełnosprawnościami i proponować rozwiązania dostosowane do konkretnych sytuacji.
- Doradztwo i szkolenia
Absolwent może pełnić rolę doradcy w zakresie dostępności dla organizacji i instytucji. Może opracowywać strategie dostępności, dostarczać szkolenia dla personelu oraz doradzać w zakresie polityk i procedur związanych z dostępnością.
- Tworzenie i wdrażanie polityk dostępności
Absolwent jest w stanie opracować i wdrożyć polityki dostępności, które pomagają organizacjom zapewnić równy dostęp do swoich produktów, usług i informacji. Potrafi analizować przepisy prawne dotyczące dostępności i dostosowywać polityki do obowiązujących standardów.
- Świadomość i promocja dostępności
Absolwent posiada umiejętność tworzenia kampanii informacyjnych i promocyjnych mających na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat dostępności. Potrafi komunikować się z różnymi grupami interesariuszy i angażować ich w działania związane z dostępnością.
- Monitorowanie i raportowanie poziomów dostępności
Absolwent potrafi monitorować skuteczność działań dostępnościowych i przygotowywać raporty, które przedstawiają postępy, wyniki i rekomendacje nt. dostępności. Potrafi analizować dane i wyciągać wnioski mające na celu doskonalenie procesów dostępności.
Absolwent studiów Zarządzanie dostępnością – koordynator ds. dostępności będzie mógł wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane na studiach w instytucjach, które powinny wdrażać w życie zapisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.